Arequipa, Colca Canyon

När jag kom fram åt jag frukost på takterrassen medans jag fixade massa saker. Sen strosade jag mest runt på stan, besökte Santa Catalinaklostret som var helt otroligt, en egen liten stad! Sen blev det salteñas till lunch & sen köpte jag helado de queso 👌

Lite senare fick jag filmvisning & privattur på Juanitas "Isprinsessans" museum. Man offrade alltså vackra & friska barn till gudarna genom att begrava dem levande på vulkanernas toppar. Juanita är inkatidens mest bevarade "mumie" pga kylan.. På kvällen hittade jag en super mysig restaurang där jag åt adobo, vilket var bland det godaste jag ätit 👌

Andra dagen ringde klockan vid 02.30 för att åka på en tur till canyon de colca, som är två gånger så djup som grand canyon. Vi stannade i Maca (en liten stad med en gullig kyrka), hälsade på babyalpacas, kollade utsikten från olika miradores & Cruz del condor. Testade även colca sour (kaktusjuice) & insåg att jag sprungit förbi kaktusfrukten jag haft cravings för enda sen Chile 2016 😅 Badade även i varma källor & åt rocotos rellenos till lunch 👌 Såg ännu fler alpacas 😍😍

Hängde mest med guiden, Nelson. På kvällen möttes vi igen, gick runt lite, satte oss på en takterrass  & bara pratade 😊 Testade peruansk gatumat som var mejor 👌 sen visade han mig en peruansk salsa/reggeatonklubb, men det blev inte sent eftersom jag var dödstrött..

Sista dagen träffade jag två brittiska tjejer vid frukosten, så sätt kvar ett bra tag. Sen strosade jag mest runt, fick även med mig ett par skor & örhängen 👌 sen hamnade jag i nån parad som slutade med skumkrig 😅 Åt empanada chileno, majs på gatan, helado de queso & kaktusfrukt till lunch, haha 👌 fixade lite saker. Sen blev de rocoto rellenas till middag innan jag tog nattbussen till puno. Kunde knappt sova nånting eftersom jag frös så mycket, trots att killen bredvid var så snäll & delade sin filt med mig 😅